شلوغ‌ترین روزهای کاری تلفن‌چی حرم امام رضا(ع) با 100 هزار تماس تاریخ بارگذاری : 1397/10/22 شنبهدر گفت‌وگو با علیرضا پاسبان قدیمی‌ترین تلفن‌چی حرم عنوان شد

شلوغ‌ترین روزهای کاری تلفن‌چی حرم امام رضا(ع) با 100 هزار تماس

در ایام شهادت یا میلاد امام رضا(ع) آن‌ها که از قافله زائران رضوی جامانده هر کدام به واسطه یک تماس تلفنی با روضه منوره پرنده دلشان را زائر صحن و سرای رضوی می‌کنند، تا سلامی به امام مهربانی‌ها دهند.
 
«علیرضا پاسبان» قدیمی‌ترین تلفن‌چی حرم مطهر است که چند ماهی است بازنشسته شده و بیشترین عمر خدمتش را در تلفن‌خانه حرم داشته است.

از شست‌و شوی صحن‌ها تا تلفن‌خانه حرم
او در مورد حضورش در مجموعه حرم مطهر می‌گوید: «اوایل سال 1369 بود که که از طرف اداره پشتیبانی جنگ به همراه 40 نفر دیگر از رزمندگان و جانبازان جبهه، برای کار به آستان قدس رضوی معرفی شدیم، ابتدا خدمتم در بخش سرایداری حرم که دفترش در صحن انقلاب اسلامی بود، شروع شد و وظیفه‌‌مان در آنجا تمیز کردن و شستن صحن‌های حرم بود؛ در قدیم مانند حالا ماشین‌هایی برای شست و شو نظافت وجود نداشت و باید با جاروهای دست بلند و شلنگ‌های آب یک روز در میان کف صحن را می‌شستیم، آستان قدس رضوی در اوایل دهه 70 بود که ماشین‌هایی را برای شست و شو کف صحن خریداری کرد. بعد از چهار سال که در بخش سرایداری بودم من را به دفتر توزیع بلیط که امروز اسمش به اداره رفاه امور زائران تغییر کرده، منتقل کردند و هر روز فیش‌های مهمانسرا را در بین زائران توزیع می‌کردم تا اینکه در مجموعه حرم مطهر اداره مخابرات تشکیل شد و به آنجا منتقل شدم و چند ماهی هم می‌شود که بعد از 30 سال خدمت بازنشسته شدم.»
او در مورد پیشینه بخش تلفن‌خانه در حرم امام رضا(ع) توضیح می‌دهد: «در گذشته بخش مستقلی به عنوان مخابرات در حرم نبود و تنها یکی دو تا خط محدود برای اداره انتظامات، مهمانسرا و دفتر تالار ولایت در حرم وجود داشت ولی امروز که وارد هر بخش و اداره‌ای در داخل حرم می‌شوی یک تلفن بر روی میز هر یک از نیروهاست.»
او که جزو اولین نیروهای اداره مخابرات حرم بود، می‌گوید: در حال حاضر 1500 خط داخلی فعال و 700 خط مستقیم در حرم مطهر داریم؛ ولی قبلاً تنها یکی دو تا خط بیشتر در مجموعه حرم مطهر نبود. به طور میانگین تقریباً روزانه ۷۰۰ تماس تلفنی با اپراتور و ۳۰ هزار تماس روزانه با سوئیچ مخابراتی مرکز سانترال در مجموعه حرم مطهر امام رضا(ع) برقرار می‌شود که به طور متوسط ماهیانه حدود ۲۰ هزار تماس مستقیم توسط زائران با اپراتور و حدود ۹۰۰ هزار تماس داخلی و بیرونی در هر ماه از طریق مرکز سانترال بخش مخابرات حرم مطهر رضوی در مجموعه حرم برقرار می‌شد که باید من و همکارانم به آن‌ها پاسخ می‌دادیم.»