خاطرات خدام بهترین منبع برای مستندسازی است تاریخ بارگذاری : 1397/1/21 سه‌شنبهمعاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی:

خاطرات خدام بهترین منبع برای مستندسازی است

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: بازگو کردن خاطرات خدام قدیمی بهترین منبعی است که می‌تواند در مستندسازی از آن بهره‌مند شد.
 
به گزارش آستان نیوز، سید خلیل منبتی در جلسه شورای سیاستگذاری طرح «خاطرات و خادمان» که با همکاری معاونت اماکن متبرکه و امور زائران، معاونت ارتباطات و رسانه و مرکز امور خادمان در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: در دوران حیات پر برکت جمهوری اسلامی، ساخت و سازهای گوناگونی در حرم مطهر انجام شده و بارگاه منور رضوی با گسترش چشمگیری مواجه شده است. همچنین استادانی صاحب نام، شاگردان و کارگرانی در به وجود آوردن آرایه‌های هنری حرم نقش آفرینی کرده‌اند و هر یک خاطراتی ناب از خدمتگذاری به این آستان مقدس دارند که می طلبد مستندسازی شود.
وی تأکید کرد: طرح «خاطرات و خادمان» نیاز به مطالعات سنگینی دارد؛ چرا که در نظر داریم مرجعی به جای بگذاریم. بنابراین می‌طلبد مستند و معتبر باشد. بهترین مستندات هم خود خادمان هستند که در این مجموعه مقدس، سابقه فعالیت دارند.
منبتی با اشاره به اینکه روزانه بیش از 10 هزار نفر در آستان مقدس مشغول خدمتگذاری به زائران هستند، اظهار کرد: بهترین آموزش برای خادمانی که تازه به امر خدمت رسانی مشرف می شوند، بازگویی خاطرات و تجارب گذشتگان این عرصه است.
وی تصریح کرد: متاسفانه کشور ما در بحث مستندسازی خیلی قوی عمل نکرده است. آستان قدس رضوی هم از این قضیه مستثنی نیست، پس از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی در مورد آثار هنری که از گسترش زیادی برخوردار بوده است، هیچ مستندی وجود ندارد و اگر هم باشد، گردآوری و مدون نشده است. برای نمونه در مور تاریخچه صحن‌ها هیچ مستندی نداریم.
منبتی ادامه داد: در قسمت خزانه اسناد کتابخانه مرکزی در خصوص تاریخ روضه منوره و خدماتی که در گذشته ارائه می شده است، یک سری اسنادی وجود دارد که می تواند در این پروژه به ما کمک کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر با گسترش  و توسعه حرم، خدمت‌ها نیز رفته رفته تغییر کرده و خدمت‌ها بر اساس نیاز به روز شده است، افزود: خدمت در گذشته به شکلی دیگری ارائه می‌شد. برای نمونه در ابتدا چیزی به عنوان خادم وجود نداشت و خدمت بیشتر به عنوان فراش و دربان بود و فراش باشی اصلی کلیدار بود. همچنین در ابتدا خادمان در دو یا سه کشیک خدمت می‌کردند، پس از آن به 5 کشیک رسید و در حال حاضر 8 کشیک وجود دارد. این مباحث داستان هایی دارد که می تواند در مستند سازی مورد استفاده قرار گیرد.
معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی اضافه کرد: مدارک موجود پراکنده است. موقوفات خدمه، کمک به زائران، بحث روضه خوانی، اطعام صبحانه ناهار و شام، وجوهی که سر کشیک‌ها باید دریافت کنند و ... از موضوعاتی است که می‌توان در این طرح از آن بهره‌مند شد.
وی بیان کرد: خدام پیشکسوت و قدیمی خاطرات بیشماری در بحث عنایات حضرت امام رضا(ع) دارند که می توان به صورت مستند به آن توجه داشت و در این طرح مورد بررسی قرار داد.
تعداد بازديد: 49
 
امتیاز دهی