تلاش برای تحقق افق‏ های ترسیم شده در منشور هفتگانه رهبری تاریخ بارگذاری : 1396/12/21 دوشنبهدر گفت و گو با معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی تأکید شد:

تلاش برای تحقق افق‏ های ترسیم شده در منشور هفتگانه رهبری

از سال ها پیش مدیریت و رسیدگی به هر آنچه با زائران و مجاواران در حرم مطهر رضوی در ارتباط است، به عهده معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی قرار داده شده است.
 

به گزارش پرتال اماکن متبرکه وامور زائرین وبه نقل از آستان نیوز ، حال آن که، شیفت بندی و چیدمان بیش از 50 هزار خادم، پذیرایی بیش از 30 هزار نفر در مهمان سراهای حضرت رضا(ع)، نظافت بیش از یک میلیون متر مربع از اماکن متبرکه، روشنایی بیش از 30 هزار چراغ، گل‎آرایی سالانه اماکن با بیش از 800 هزار شاخه گل، تنها بخشی از فعالیت این معاونت به شمار می‎رود.
اگر چه آستان قدس رضوی از سازمان‎ها و شرکت‎ها و موسسات مختلفی تشکیل شده است اما واژگانی چون خادم، غذای حضرتی، ویلچر، فرش، کتاب دعا و ده‎ها مورد دیگر در حرم مطهر رضوی وجود دارد که با زائر و مجاور در ارتباطی مستقیم و رو در رو هستند و همه روزه زائران حضرت رضا(ع) در حرم مطهر رضوی با آن ها روبه رو می‎شوند.
در دو سال گذشته با تاکید تولیت معزز آستان قدس رضوی و به استناد منشور هفتگانه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر رسیدگی هر چه بیشتر به زائران و مجاوران، مسئولیت بیشتری متوجه این معاونت شده که در ادامه با مهندس سیدخلیل منبتی، معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در خصوص اقدامات دو سال گذشته معاونت متبوع ایشان به گفت و گو می نشینیم.

•  یکی از فرامین رهبری در منشور هفت گانه، خدمت هر چه بهتر به زائران است، در این زمینه چه اقداماتی در این دو سال انجام شده است؟
معاونت اماکن با مدیریت خدام، نظافت، فرش‌‎آرائی، مهمان سراهای حضرت رضا(ع) و... به صورت کاملا مستقیم با زائر در ارتباط است و تقریبا می‎توان گفت فعالیت‎های این معاونت به عنوان پیشانی و منظر کلیه خدمات آستان قدس رضوی از دید زائران و مجاوران شناخته می‎شود. این معاونت با در اختیار داشتن بیش از 50 هزار خادم در بخش‎های مختلف به صورت 24 ساعته و شبانه‎روز به زائران خدمت‎رسانی می‎کند، از شیفت بندی خدام تا گل‎آرائی و غبارروبی مضجع شریف حضرت علی بن موسی الرضا(ع)و روشنایی و صدها فعالیت دیگر از جمله فعالیت‎های این معاونت است. اما آنچه در این سال‎ها به آن تاکید ویژه شده تسهیل هرچه بیشتر زیارت زائران است، از آنجا که ما وظیفه خود را خدمت‏ رسانی هر چه بهتر به زائران و مجاوران می دانیم تعداد ناوگان زائربرهای موجود در حرم مطهر رضوی روز به روز در حال افزایش است. به طوری که می‏ توان گفت خودروهای زائربر در دو سال گذشته 4 برابر شده است. باید گفت در 2 سال گذشته بیش از 11 میلیون زائر سالمند و کم‎توان از خدمات ماشین‏ های زائربر حرم مطهر رضوی استفاده کرده اند که این مقدار در 2 سال مشابه گذشته تنها 6 میلیون سفر بوده است.
فرش‎آرایی کلیه اماکن متبرکه برای استفاده راحت‎تر و با آرامش زائران از دیگر اقداماتی بود که در این سال‎ها انجام شد که طبق آمار، رضایت صددرصدی زائران را به همراه داشته است و این مهم نتیجه فعالیت شبانه روزی خدام و فرش آرایی بالغ بر 120 میلیون مترمربع از حرم مطهر رضوی در 2 سال گذشته است.

•  جناب منبتی! معاونت اماکن در راستای کمک به محرومان و مستضعفین در این سال‏ ها چه فعالیت ‏هایی داشته است؟

همانطور که می‏ دانید از زمان انتصاب حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به عنوان تولیت آستان مقدس رضوی، فرامینی هفت‎گانه از سوی رهبر معظم انقلاب به این آستان ابلاغ شد که افق‎های جدیدی را برای خادمان این بارگاه روشن کرد. یکی از اصلی‎ترین این فرامین رسیدگی به قشر مستضعف و محروم جامعه به شمار می‎رفت. در همین راستا با تدبیر تولیت معزز آستان قدس رضوی، معاونتی با نام معاونت امداد مستضعفین آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد که به صورت سازمان‎یافته و مستقل به این موضوع می‎پردازد، البته از آنجا که کلیه مدیران و مسئولین این بارگاه نورانی، فرامین رهبر معظم انقلاب را سرلوحه کار خود می‏ دانند، ما نیز در معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی طی دو سال گذشته برنامه ‏های متعددی به صورت مستقل و یا با همکاری دیگر معاونت‎ها و موسسات مختلف این آستان مقدس در این رابطه اجرا کرده ‏ایم که توزیع غذای گرم در حاشیه شهر و مناطق محروم مشهد و روستاهای اطراف، همکاری با معاونت مستضعفین در پذیرایی از زائران محروم سراسر کشور، زمینه‎سازی تشرف سالمندان و معلولین مناطق محروم استان و پذیرایی از آن ها در قالب طرح یا معین الضعفا، اطعام ویژه در ماه مبارک رمضان در مناطق محروم و چندین اقدام دیگر از جمله فعالیت ‏های این معاونت در راستای حمایت از محرومین و مستضعفین بوده است.

•  لطفاً از این اقدامات آماری هم ارائه کنید؟
به طور مثال ما در طرح معین الضعفا در سال 94 پذیرای بالغ بر 5 هزار زائر کم توان و سالمند مشهدی بودیم. اما در دو سال گذشته نه تنها این آمار به بی ش از 70 هزار زائر سالمند و معلول رسیده بلکه جغرافیای عملکرد ما از سطح شهر مشهد فراتر رفته و روستاها و بخش ‏های مختلف خراسان بزرگ را در برمی گیرد، باید در نظر داشت این وسعت جغرافیایی و افزایش آمار همه و همه با در نظر گرفتن ویژگی محرومیت بوده است.
توزیع غذای گرم میان زلزله‎زدگان کرمانشاه با استقرار آشپزخانه سیار با ظرفیت پخت 10 هزار پرس روزانه، ارسال  بیش از  1 میلیون پرس غذای گرم به مناطق محروم حاشیه شهر مشهد به صورت شبانه، مناطق زلزله زده سفید سنگ، مردم گرفتار در سیل و همچنین ارسال روزانه 40 هزار پرس غذای گرم به مناطق حاشیه شهر مشهد در ماه رمضان، تنها نمونه‎ای کوچک از اقدام هماهنگ و به موقع آستان قدس رضوی در تامین غذای گرم مردم گرفتار در موقعیت‎های مختلف بوده است.

•  با توجه به ساخت مهمان سرای جدید حضرت رضا(ع) چه تغییرانی در ظرفیت پذیرایی از زائران ایجاد شده است؟
قاعدتا با روند افزایشی حضور زائران در حرم مطهر رضوی که سالانه بالغ بر 20 درصد به این جمعیت افزوده می‌شد، کمبودهای جدی در این مقوله وجود داشت که با تدبیر مسئولان آستان قدس رضوی، ساخت مهمان سرای جدید در صحن غدیر حرم مطهر رضوی با زیربنای 11 هزار و 840 مترمربع کلید خورد و در عید نوروز 1396 همزمان با میلاد حضرت زهرا(س) افتتاح شد.
با افتتاح این پروژه و استقرار تجهیزات نوین، پخت ظرفیت پذیرایی مهمان سرا به مقدار قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت. به صورتی‎که در هر وعده غذایی امکان پذیرایی از 10 هزار نفر تنها در داخل مهمان سرای  جدید حضرت رضا(ع) فراهم شد، این در حالی است که در ماه رمضان سال گذشته، پخت روزانه 70 هزار پرس غذا به همراه فعالیت شبانه‎روزی 600 نفر در این ایام برای پخت و پذیرایی از زائران و  مجاوران حضرت رضا(ع) در دستور کار هر دو مهمان سرا قرار گرفت که از این مقدار 40 هزار وعده افطاری به مناطق محروم و حاشیه شهر مشهد اختصاص یافت.
بنا به منشور هفتگانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و تاکید تولیت معزز آستان قدس رضوی مبنی بر نگاه ویژه به محرومین و مستضعفین در سال 95 علاوه بر پذیرایی 4 میلیون و 800 هزار زائر از خوان متبرک حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به صورت مستمر ارسال غذای گرم متبرک به مناطق محروم و حاشیه شهر مشهد را در دستور کار خود قرار داده ایم.

  آیا تغییراتی هم در نحوه توزیع دعوتنامه به وجود آمده است؟ از علت و چگونگی آن بگویید.
با تغییر رویکرد توزیع دعوتنامه‌های مهمان سرای حضرت، نظرسنجی‎ها حاکی از رضایت بیشتر زائران در این زمینه بود. به طوری که در گذشته کلیه دعوتنامه‎ها در هتل‌‌ها، مهمان‌پذیرها، زائرسراها و دیگر مراکز اسکان زائران توزیع می‌شد، در حالی که در رویکرد جدید، این توزیع در ورودی‎ها و مسیرهای منتهی به شهر مقدس مشهد در بین مسافران ماشین‎های سواری، اتوبوس‎ها، قطار و هواپیما انجام می‎شود که دایره‎ای وسیع‎تر از مخاطبان را شامل می‌شود و محدود به اسکان زائران نیست.
باید توجه داشت در 9 ماهه ابتدایی سال 96 بیش از 5 میلیون نفر از خوان پر برکت حضرت رضا(ع) متنعم شده ‏اند که این خود، نشان دهنده حرکت رو به جلو و پیشرفت نسبت به سال‏ های گذشته است.

•  چه برنامه هایی برای سال 97 دارید؟

با توجه به افزایش روزافزون حضور زائران در حرم مطهر رضوی و محدودیت سطحی افزایش اماکن متبرکه، افزایش زیر سطحی اماکن زیارتی در دستور کار قرار دارد، از طرفی زیرگذر حرم مطهر رضوی که چند سالی است به مدیریت شهری اجاره داده شده، ظرفیت لازم برای تبدیل به رواق را داراست که در سال های آینده یکی از برنامه ‏های ما برای افزایش اماکن و خدمت‎رسانی به زائران تبدیل زیرگذر به رواق برای استفاده زائران خواهد بود.
از طرفی بیشترین اماکن زیارتی ما در حال حاضر سرپوشیده نیست و با تاکید تولیت معزز بنا داریم با تحقیقاتی که صورت گرفته سیستم مکانیزه ای که با بافت هنری و اسلامی اماکن متبرکه همخوانی داشته باشد را برای پوشش موقت صحن‎های حرم مطهر رضوی انتخاب کنیم.
تعداد بازديد: 48
 
امتیاز دهی