-
امور گمشدگان
دفاتر پیداشدگان و رسیدگی به امور گمشدگان
در بخش پیداشدگان و رسیدگی به امور گمشدگان حرم مطهر رضوی 9 دفتر وجود دارد که در صحن‌های انقلاب، آزادی(2 دفتر)، کوثر، ورودی شیخ طوسی، ورودی طبرسی، گوهرشاد، ورودی باب الرضا و رواق دارالحجه مستقرند.
این دفاتر با نیرویی بالغ بر 1300 نفر، همه روزه در قالب سه شیفت و هر کشیک با توانی بیش از 50 نیروی مخلص به صورت 24 ساعته فعالیت می نمایند. این نیروها دوره‌های ویژه آموزشی در مورد نحوه برقراری ارتباط و شیوه همدلی با مراجعین را گذرانده و از قابلیت‌های لازم و کافی با مدارک لیسانس و بالاتر برخوردار هستند.
تمام دفاتر مجهز به رایانه هستند که به محض ورود فرد پیدا شده مشخصات وی ثبت شده و به دلیل آنلاین و یکپارچه بودن سیستم اطلاع رسانی این بخش، اسامی ثبت شده در هر یک از دفاتر به صورت همزمان در سایر دفاتر قابل پیگیری است.
هر دفتر مجهز به حداقل دو خط تلفن می باشد که دفتر صحن انقلاب به دلیل مرکزیت، تعداد خطوط بیشتر است. در کلیه دفاتر خط تلفن 2262 به صورت شبانه روزی در خدمت زائرین محترم بوده تا بتوانند سریعا اطلاعات مورد نیاز را به دست آورند.
آمادگی مترجمین زبان‌های مختلف جهت خدمت رسانی به قومیت‌ها و زائرین غیرایرانی در دفتر باب الرضا(ع)، ارائه فوریت‌های پزشکی مستقر در دفاتر، استقرار سرویس‌های بهداشتی در دفاتر انقلاب و آزادی و... از دیگر امکانات این دفاتر می‌باشند.
به محض ورود پیداشده به دفاتر مربوطه، اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی، شهر مبدا، محل اقامت، سن و... در سیستم ثبت می‌شود. اغلب ابتلا به بیماری‌های خاص نظیر آلزایمر یا لکنت زبان و نیز عدم سواد کافی کودکان و سالمندان، روند ثبت اطلاعات با مشکل مواجه می‌گردد. در چنین شرایطی با تهیه عکس پیداشدگان توسط وب کم و ثبت آن در سیستم، پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد.
سپس از پیداشده با توجه به شرایط سنی مراقبت به عمل می‌آید و مورد همدلی خدمتیاران این بخش قرار می‌گیرد. همچنین برای کودکان مقادیری وسیله سرگرمی و بازی در دفاتر موجود است تا با همراهی خادمین این بخش تلخی لحظه‌های اضطراب برایشان اندک شود. از آن‌جا که برخی پیداشدگان نیمه شب به دفاتر مراجعه می‌نمایند، امکان خواب و استراحت نیز مهیاست.
به‌دلیل حساسیت بالا، فقط به خانواده درجه یک شامل والدین یا پدربزرگ، مادربزرگ یا خواهر، برادر بالای 25 سال تحویل داده می‌شود. برای کودکان زیر 10 سال هنگام تحویل علاوه بر تطابق مدارک شناسایی، اثر انگشت پدر یا مادر گرفته می‌شود.
نگهداری از پیداشده حداکثر تا 8 ساعت است و پس از آن بسته به شرایط، به بخش ساماندهی تحویل داده می‌شود تا بنا بر تشخیص اقدام نمایند.
امانت دادن چادر و لباس با ارائه کارت شناسایی به بانوانی که نیاز به چادر یا لباس دارند، امکان استفاده از این دفاتر برای شیردهی نوزادان و تعویض پوشاک آنان، شارژنمودن تلفن همراه و ایجاد خطوط تلفن آزاد برای برقراری ارتباط با بیرون از حرم در موارد ضروری برای پیداشدگان از دیگر خدمات این بخش می‌باشد.







نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر

تعداد بازديد اين صفحه: 2438